Saturday, April 21, 2012

ketika bicara tiada bersuara...

Saat lidah kelu tanpa suara, kucapai helaian warkah kosong…kubiarkan pena menari rancak, melakar sebuah rahsia hati, mencurah secebis rasa yang terpendam di dalam jiwa, menyingkap kebuntuan yang terkunci di minda… biarlah tiada jawapan yang terbalas…,biarlah tiada siapa yang peduli… biarlah dunia menjauhi diri… kerna di sisiku ada Dia yang Maha Melindungi… Dia yang Maha Kekal…


Dia yang mengukirkan senyuman di bibirku saat aku merasa gembira dan bahagia..,
Dia yang menitipkan airmata di mataku saat aku merasa sedih dan berduka..,

saat teman tiada menemani..,
Dia tetap setia mendampingi diri..,
di waktu senang..,
mahupun di waktu sukar..,

teman dan keluarga yang kumiliki kini,
bukanlah milikku selamanya,
kerna..,
bila sudah tiba waktunya,
semuanya akan pergi meninggalkanku sendiri,
kerna..,
segalanya adalah milik Dia yang Maha Memiliki,

namun…,walaupun dalam sedar..,
aku masih selalu menyombongkan diri kepada Dia,
kerna sesungguhnya aku hanya insan biasa,
insan yang sering lupa dan leka,
adakalanya aku mengingkariNya biarpun aku sedar Dia melihatku,

ya Rabbi…ya Muhaimin…,

Engkau yang membolak-balikkan hati-hati,

janganlah Engkau palingkan hatiku dari agamaMu,

janganlah Engkau tarik nikmat iman dan Islam dariku,

biarpun dosaku sebanyak buih di lautan luas,

biarpun amal kebaikanku hanya sedikit cuma,

jauhkan diriku dari bisikan syaitan yang menyesatkan,

hindari diriku dari hasutan nafsu yang memusnahkan,

pelihara diriku dari perasaan riak dalam amalan,

lindungi diriku dari tipuan dunia yang menyesakkan,

pimpinlah diriku dalam kesederhanaan,

bantulah diriku dalam kesempitan,

bimbinglah diriku dalam kesabaran,

tuntunlah diriku dalam kejayaan,


“…Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau, kerana sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi(kurnia)…

“…Ya Allah ya tuhan kami, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada keluh-kesah dan dukacita, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat lemah dan malas, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat penakut dan kedekut, aku berlindung kepada-Mu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia…”


amin rabbilalamin...


5/5/2012

genaplah 4 tahun.. masuk tahun ke 5..

No comments: