Thursday, October 25, 2012

Takutlah pada ALLAH...


Tersebut dalam sebuah hadis dr Rasulullah s.a.w bginda brsbda:
"sesungguhnya Allah menciptakan malaikat .Sayapnya yg sebelah mencapai bumi bhgn timur.
Yang sebalah lagi mencapai bumi bhgn barat .Kepalanya di bwh Arasy dan kdua kkiny
didasar bumi ketujuh.Ia mempunyai bulu sebanyak bilangan makhluk Allah.Ketika seorg lelaki /
perempuan drp umatku mmbca selawat kpdku Maka Allah memerintahkan Malaikat itu agar menyelam
ke dalam lautan dr Nur dibawah Arasy.Malaikat yg menyelam itu kemudian mengibas2kn sayapny shingga stiap bulu menitis setitis Nur.Daripada setiap titisan itu Allah menjadikan malaikat yg memohonkan keampunan bg org trsubut smpai hari Kiamat"

Allah berfirman;
"Wahai orang2 yg beriman,takutlah kpd Allah!Dan hendaklah (tiap2) org memperhatikan apa yg diusahakan besok(Hari Kiamat).Takutlah kpd Allah .Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa-apa yg kamu kerjakan"
(QS Al Hasyr:18)


Sesungguhnya Malaikat,langit,bumi,siang dan mlam.Pada hari Kiamat,merekalah yg menjadi saksi atas ap yg telah kita lakukan di muka bumi Allah.Baik atau buruk ,taat atau maksiat.Bahkan seluruh anggota badan akn mempersaksikannya.

Seperti yg diketahui,org mukmin adalah org yg takut kepada Allah.Sebagaimana Abul-Laits telah berkata;
"Tanda-tanda takut kepada Allah itu kelihatan dalam tujuh perkara"

  • Pd lisannya- Dia menhindarkan drp dusta,ghibah,menyebarkan fitnah,berbual kosong,dan bnyk berckp.Malah meyibukkan diri dgnzikir,membca al-Quran,dan muzakarah ilmu.
apa itu ghibah?
Ghibah adalah menyebutkan sesuatu yang terdapat pada diri seorang muslim, sedang ia tidak suka (jika hal itu disebutkan). Baik dalam keadaan soal jasmaninya, agamanya, kekayaannya, hatinya, ahlaknya, bentuk lahiriyahnya dan sebagainya.
  • Pd hatinya- Dia membuang rs permusuhan ,kebodohan dan kedengkian terhadap sahabatnya.Lantaran kedengkian dpt menghapuskan kebaikan.Sebagaimana Rasulullah s.a.w telah bersabda;
"Hasad itu dapat memakan kebaikan sebagaimana api membakar kayu"
Ketahuilah bhwa hasad itu penyakit hati yg amat berbahaya .Tidak ada ubat utk penyakit ini selain dr ilmu dan amal.
  • Pd pandangan-Dia tidak suka memandang mknn,mnuman,pakaian,/hal2 yg haram.Tidak pula terpikat pada dunia.Tetapi dia memandangnya dgn mngmbil iktibar .Rasulullah telah bersabda;
'Barangsiapa memenuhi matanya dgn perkara haram,maka Allah akan memenuhinya drp api pd hari Kiamat."
  • Pd perutnya - Perutnya tidak diisi dgn brg yg haram .Itu dosa besar.Sebagaimana Nabi s.a.w bersabda;
"Manakala sesuap drp brg haram masuk ke perut seseorang,maka seluruh malaikat di langit dan dibumi melaknatinya selama sesuai /seteguk brg itu berada di dalam perutnya.Jika dia mati dlm keadaan demikian,maka tempatnya di Neraka"
  • Pd kedua tgnnya -  Dia tidak menggunakan utk perkara yg haram.Ttetapi hnya menggunakanny utk taat kpd Allah.Dirawikn drp Ka'ab Akhbar,dia berkata;
"Sesungguhnya Allah telah mnciptakan bngunan drp zabarjud hijau.Di dalamnya trdpt tujuh puluh ribu aula(hall/ auditorium).Setiap aula trdpt tujuh puluh ribu pondok.Tidak ad yg boleh masuk ke situ melainkan org yg ditwarkan brg haram,namun dia menolaknya krn takut kpd ALLAH.
  • Pd lankah kakinya-Dia tidak berjalan utk mksiat,Tetapi hnya melangkah utk taat kpd Allah ,mencari kerdhaan-Nya serta utk bergaul dgn para ulama dan org2 soleh.
  • Terlihat pd ketaatnya -Dia menjadikan ketaatannya semata-mata utk mencari keredhaan Allah.Takut kepada riak dan munafik.

Barangsiapa yg melakukan tujuh perkara tersebut,maka dia termasuk dlm ketegori org2 yg dikatakan oleh Allah SWT;
"Sesungguhnya org-org yg takwa dalam kebun-kebun dan mata air (Syurga)

Seolah-olah Allah mengatakan, Sesungguhnya pd hari kiamat mereka selamat drp api neraka" Dan seharusnya org mukmin harus berada di antara rasa takut dan berharap.Dia harus sentiasa menghaarapkan rahmat Allah .Tidak berputus asa mengharapkannya.Sebagaimana termaktub dlm firman Allah;
"Jangan engkau berputus asa terhadap rahmat ALLAH"(QS Asy Syura:28).

No comments: